Якщо у вас є дитина, обов’язково читайте. Розбираємо таблицю Ельконіна
Провідна діяльність
- Немовля ніяким чином не пристосований до нашого звичного світу. Він не може сам себе обслуговувати (їсти, какати, переодягнутися, скупатися і т. д. ). Саме тому його провідною діяльністю є безпосередньо-емоційне спілкування.
- Давайте розбиратися, що це таке. Ось, перед вами немовля, згадайте, як він спілкується? Говорити поки не вміє, адже.
- Правильно! Спілкується він плачем, криком, різним виразом емоцій на обличчі, пізніше агуканьем, і, звичайно ж посмішкою. Все це і є безпосередньо-емоційне спілкування. Інакше дитина просто не вміє.
Як реагувати дорослому?
- Все просто) відповідати тим же. Все ж, виходячи зі сформованого розуму дорослого, будемо говорити про виключно позитивному мисленні, яке безсумнівно йде на користь не тільки дитині, але і самому дорослому.
Пізнання навколишньої дійсності
- В період дитинства пізнавати світ дитина може тільки за допомогою дорослих, тому що сам він поки ні на що не здатний. Тому, важливо мати позитивні емоції.
- Дитина відчуває настрій мами, перш за все, всіх оточуючих, хто з ним взаємодіє і робить висновки, на основі відчуттів. Якщо мама (або хтось із близьких) спілкується з дитиною в хорошому настрої, в спокої, дитина підсвідомо, аналізуючи почуття, сам відчуває себе спокійно і щасливо.
- В іншому випадку, наприклад, батьки в тривожному стані бере на руки дитину або просто в такому стані з ним гуляє, немовля, в свою чергу буде нервувати (кричати, плакати, турбуватися).
- У цьому віці дитина є вашим відображенням у дзеркалі і видає рівно ту реакцію, яку отримує від вас. Звичайно, ми враховуємо ті стани, які відчуває сам дитина, коли хоче їсти, в туалет або йому некомфортно через хвороби, тоді реакція буде відповідною і не залежить від настрою батьків.
- Але, слід враховувати, що той настрій, з яким батько буде усувати наслідки, впливає на подальший настрій дитини. Ось така взаємозв’язок, від якої нікуди не дітися.
Новоутворення
- Це нові навички, які здобуває дитина в ході певного періоду, у даному випадку – період дитинства.
- Так як дитина бачить нові можливості, у нього з’являється потреба в спілкуванні з дорослими.
- Якщо раніше він жив в утробі матері і спілкування йому просто було ні до чого, то зараз, пізнавши цей смак, дитина все більше тягнеться до дорослих. До кінця першого року життя у дитини формується психічна діяльність.
- На початку народження дитина не відокремлює себе від навколишнього середовища, потім, поступово його відчуття змінюються. Він починає впізнавати «своїх» і «чужих».
Сприйняття
- У дитячому віці розвивається просторове сприйняття, всі предмети відображаються в свідомості дитини в загальних рисах, їх властивості поки не дано для сприйняття.
- До того часу, коли дитина починає повзати, сприйняття розширюється, малюки починають бачити предмет з різних сторін і впізнавати його в різній обстановці.
Увагу
- Увагу більше схоже на реакцію зосередження, тобто малюк намагається виділити який-небудь предмет, звук, наприклад.
Пам’ять
- У перші тижні життя малюка пам’ять носить виключно емоційний характер, тобто запам’ятовуються відчуття при взаємодії з людиною або предметом.
- Наприклад, перше купання малюка стало для нього задоволенням, за умови, що батьки акуратно і позитивно налаштували дитини на дію і тоді, при подальших водних процедурах дитина буде відчувати себе щасливо.
- Далі з’являється здатність повторювати руху, після 7-9 тижнів. В 4 місяці додається образна пам’ять, дитина згадує уривками предмети, образи. А до року життя в пам’яті дитини вже з’являються уривки його минулого, більш тривалі, ніж один образ.
Мислення
- Мислення є наочно-дієвим, а це значить, що дитина вивчає предмети, ретельно обстежуючи їх.
Мова
- У дитинстві відбувається зародження формування мовлення шляхом уваги до мовлення дорослих та подальшого наслідування. У дитячому віці формується мовний слух, дитина видає звуки, звані гуканьем і гулением.
- До кінця першого року дитина добре розуміє 20-30 слів, які постійно чує від близьких.
В наступних постах ми розберемо інші віку з таблиці Д. Б. Ельконіна.