Самонавчання = дистанційна освіта?
Багато вчителів і батьки не бачать різниці між дистанційним навчанням і самоосвітою. В обох випадках дитина вільно представлений сам собі у часі, вивчає теоретичний матеріал з представлених джерел ( підручник або відеоурок), вчиться за певним планом.
З кожним роком дистанційне навчання (як і сімейна форма навчання) стає все популярнішим, а в даний період (у зв’язку з пандемією коронавіруса) електронне навчання стало винятковою формою навчання для учнів багатьох шкіл. У відкритому доступі є маса вебінарів, відеоуроків, електронних посібників, які можна запропонувати хлопцям для вивчення.
Чому ж дистанційне навчання – кардинально інша форма організації праці? Чим вона відрізняється від самонавчання?
Зміст навчання
У зміст будь-якого електронного навчання входять тексти, відео чи аудіозапису, а також різного роду додатки (тести, перевірочні роботи). Тобто це те, чим наповнені уроки. Коли дитина навчається в класі, він використовує підручники, робочі зошити на друкованій основі. При електронному навчанні контент стає різноманітнішим. Це записи, до яких можна в будь-який момент повернутися.
Це і динамічний контент – трансляції в режимі онлайн, в основному, інтерактивні технології, в яких можлива участь тут і зараз ( вебінари, живі лекції). І, нарешті, це статичний контент, тобто перегляд динамічного контенту в запису.
У будь-якому випадку це зміст пропонує вчитель, воно коректно і відповідає завданням уроку. При самоосвіті зміст визначає сам учень.
Вчитель як співрозмовник і наставник
Під час дистанційного навчання вчитель виконує ті ж функції, що і в звичайному процесі. Це означає, що він забезпечує зворотний зв’язок, вчителю можна звернутися за порадою чи роз’ясненням. Під час самоосвіти поради шукати можна тільки на форумах в інтернеті. Але ніхто не буде відповідати за правдивість і компетентність цієї інформації.
Контроль проходження тим
В навчанні важливо не тільки задати напрямок роботи і видати зміст, але і здійснити контроль розуміння теми. Під час дистанційного навчання в будь-якому випадку буде використовуватися тестування або інші види контролю. На самонавчанні дитина працює безконтрольно, навіть якщо батьки допомагають йому, вони не завжди можуть правильно оцінити себе і не упереджено.
Тому змішувати дистанційне навчання з самонавчанням невірно. В електронному навчанні продумані завдання для хлопців ( контент підбирає вчитель), які вміють працювати віддалено вчителя (навіть якщо вони зустрічаються з електронним навчанням вперше, адміністрація надсилає вчителя на курси з організації дистанційного навчання або проводить навчання сама), грамотна система контролю і підтримки ( всі тести в рамках стандартів).